Cambodia og Laos 2007

15 september til 15 oktober 2007

Bangkok - Phnom Penh - Siem Reap - Battambang - Kompot - Sihanukville - Vientiane - Luang Prabang - Pakse

Lotus gave bukket af Tomys kone

Siden er under opbyggelse

Lørdag d. 15 september

Kbh - Bangkok, Thailand

Denne tøsetur til Cambodia og Laos. (Som skulle have været Myanmar, men blev ændret til Laos p.g.a. urolighederne da vi var dernede), startede meget rejserelateret med Weekend arrangement på Café Globen. Så midt under middagen lørdag aften drog vi piger af sted til Kastrup. Vi var Man-Nhi, Krista, Inge og jeg, og i lufthavnen mødtes vi med Charlotte og Regitze. Vores SAS fly direkte til Bangkok fløj ved 23 tiden, så efter et par genstande, kunne vi sagtens få et par timers søvn.

Tøserne på dækket i Greenlake Guesthouse, Phnom Penh

Man-Nhi og Inge i Tuk Tuk, Phnom Penh

Søndag d. 16 september

Bangkok, Thailand

Vi ankom til Bangkok ved 14 tiden søndag. Tog nogle taxier ind til Khao San Road, hvor vi bookede os ind på 2 billige værelser. Derefter direkte ud til centeret MBK, hvor vi shoppede og spiste. Derefter hjem på guesthouse, hvor vi gik tidlig i seng. Men det blev ikke til så meget søvn, da først blev det tropisk tordenvejr, og så lå vores guesthouse lige imellem alle barene på Khao San Road.

Mandag d. 17 september

Bangkok - Phnom Penh, Cambodia

Vi stod op efter en nat uden søvn, klokken 04. For at gå ud på Khao San Road som stadig havde den enkelte fordrukne turist væltende rundt i tropisk regnvejr, for at finde 2 taxier til lufthavnen. Vi skulle flyve ved 7 tiden med Air Asia. I lufthavnen blev vi mødt med den ene store tv skærm efter den anden, der vidst billeder fra nattens flystyrt i det sydlige Thailand, der skyldtes den store regnmængde der var falden. Ikke lige det man har behov for at se i en lufthavn. Men Air Asia fløj pænt som sædvanligt og til tiden. Det var med kriller i maven jeg sad i flyet, og kiggede ned på det land som jeg havde forelsket mig i sidst år. Spændt på om mine forventninger nu også holdt. Og om venskabet med Dara min cambodianske ven, som var blevet udbygget med daglige mails igennem de sidst 11 måneder, nu også var så godt når vi nu endelig skulle mødes igen. Så tankerne fløj rundt i hovedet på mig på den korte flyvetur.

Grusomhedernes fakta, The Killing Fields, Choeung Ek

Børn ved The Killing Fields, Choeung Ek

Phnom Penh var stille i forhold til sidst år da vi var her under Bon Om Tuk, Cambodias store vandfest. Så nu på normale dage virkede byen stille, selvom det vrimlede med motorcykler, tuk tuk'er, mennesker og biler. Vi havde valgt at ville bo ved den store sø midt i byen. Blev hurtigt omringet at guesthouse sælgere, da vi sted ud af taxien for enden af den lille gade, der føre ned til søen Boeng Kak. Vi valgte Greenlake Guesthouse som også viste sig at være et lille stykke paradis med bygning ud over vandet og en svalegang med værelser på den ene side og søen og flotte hængene  orkideer på den anden. Værelser her stod til den billige pris af US$ 6, og kan varmt anbefales.
Efter at havde fået noget brunch på det dejlige soldæk ud over søen, fik vi arrangeret 2 tuk tuk'er til at køre os ud til The Killing Fields og Tuol Sleng S21.

Vejen de ca. 15 km ud til The Killing Fields, var blevet asfalteret på de 11 måneder der var gået siden sidst jeg var der. Så knap så meget støv bag i tuk tuk'en. Oplevelsen ude i The Killing Fields var dog lige så dyb som ved første besøg. Stedet hvor tusindvis af uskyldige mennesker er blevet henrettet og smidt i massegrave, rører én så dybt at det igen var med tårer og uforståenhed over for menneskers grusomhed jeg gik igennem dette i dag så fredfyldte sted. Denne gang fik jeg dog mig taget sammen til at kunne fotografere. Mente at det var vigtigt at mindes om fortidens forbrydelser og håbe at fremtiden aldrig vil bringe noget lignede hverken i Cambodia eller andet steds.

Partiskiltet som ses overalt i Cambodia

Skyldig i hvad?? Straf under Khmer Rouge: døden

Turen gik derefter tilbage til Phnom Penh, hvor vi fortsatte i rædslernes fodspor med besøg i Tuol Sleng S21 museet. S 21 er stedet hvor Khmer Rouge og Pol Pot torturerede alle de uskyldige cambodianere enten til døde eller inden de blev videreført til The Killing Fields. Da Vietnameserne befriede Phnom Penh var der kun 7 overlevende fanger tilbage i fængslet, der paradoksalt nok var tidligere gymnasium. Stedet her er så grusomt som noget sted kan være. Og Khmer Rouges trang til at dokumentere deres rædsels regime er rigt præsenteret her i form af portrætbilleder af i tusindvis af fanger, børn, kvinder og mænd.

Rædslernes skolegård, S21, Phnom Penh

Celle i Tuol Sleng S21, Phnom Penh

Tirsdag d. 18 september

Phnom Penh, Cambodia

Vi startede dagen med at tage Tuk Tuk ind til Royal Palace, som var lukket sidst jeg var i Cambodia pga. Bon Om Tuk, så denne gang kunne jeg se paladset. Vejret var flot og det var et smukt og roligt sted, minder til dels om Royal Palace i Bangkok, dog knap så meget guld og glimmer. Højdepunktet derinde var dog en blomster gartner, som blev så stolt over vi beundrede hendes orkideer og blomster opsatser og at vi ville fotografere hende, at hun bukkede og velsignede os.

Flotte orkideer foran Silver Pagoda, Royal Palace, Phnom Penh

Gartner i Royal Palace, Phnom Penh

National Museum, Phnom Penh

Gadedreng med lillesøster på Sisowath Quay, Phnom Penh

Fra Royal Palace gik vi videre til National Museum, med sin store imponerende bygning. Regitze og jeg sad udenfor og nød bygningen imens de andre gik ind for at se de flotte Angkor figurer. Imens vi sad her kom der en dansk pige Fie, og spurgte om hun måtte sætte sig. Vi mødtes så efterfølgende med hende flere gange på vores tur i Cambodia. Så gik turen på frokost jagt, som det var meningen vi ville indtage på Friends, en restaurant i forbindelse med et børnehjem, det var dog lukket pga. ombygning. Så vi måtte nøjes med at købe en mursten til støtte af børnehjemmet. Børnehjem er også nødvendige i en by som Phnom Penh der vrimler med hundredvis af gadebørn. Frokosten blev så til en fortovs restaurant langs Sisowath Quay Waterfront, hvor det også vrimlede med gadebørn.

Derefter gik vi igennem byens gader, igennem de forskellige markeder hvor der sælges alt fra friske muslinger til bildæk og sorte æg, og fyldte frøer, og nej det er ikke dem af chokolade med creme. Det er her det rigtige Cambodia er, det Cambodia jeg er kommet til at elske så meget. Disse utrolig smukke mennesker med det evige smil, som har set så meget grusomhed inden for de sidste 35 år. Landet hvor næsten en hel generation er udslettet, men som prøver at overleve og smiler til verden, selvom de faktisk har meget lidt at smile af. Ja vi danskere kunne lære meget af cambodianerne.

Og videre igennem byen til den lille høj, hvorpå byens helligste sted ligger Wat Phnom. Et skønt sted rundt om templet, med træer fyldte med aber og flyvende hunde hængende ned fra grenene. Masser af mennesker der kommer for at bede, tænde røgelsespinde eller ofre de smukke lotusblomster som hvis blade bliver bukket så kunstfærdigt . Nedenfor højen under træerne holder et lille marked til hvor der er sandsigersker og hellige mænd der kan fortælle dig om dagen i morgen hvis du ellers har modet derpå.

Rambutan, min yndlingsfrugt i Cambodia

Stolte mænd, Phnom Penh

Lokale delikatesser, muslinger og pølser

Eller hvad med fyldte frøer på spyd

Glad smil, marked Phnom Penh

Pige ved Wat Phnom, Phnom Penh

Krista med lille ven i bussen til Siem Reap

Onsdag d. 19 september

Phnom Penh - Siem Reap, Cambodia

Så kom dagen jeg havde ventet på, og årsagen til min tilbagevenden til Cambodia, min genforening med Dara. Vi tog af sted tidlig fra Greenlake Guesthouse og bussen kørte fra stationen ved 7 tiden om morgen. Turen varer en 6 -7 timer men jeg syntes turen varede en evighed. Sms'ede med Dara undervejs så han vidste på hvilken station vi ville ankomme til Siem Reap på og hvilket tidspunkt. Så endelig ved 14 tiden rullede bussen ind på stationen i Siem Reap, hvor der som sidste år stod et mylder af ventende chauffører der alle ønskede kunder, en skræmmende oplevelse hvis man ikke lige er forberedt på det. Jeg var nervøs, tænk hvad nu hvis jeg ikke kunne genkende Dara, alle råbte ind i hovedet på mig og sagde "I'm friend of your friend" når jeg sagde vi ventede på en ven. Og så stod han lige pludselig bag mig i myldret med hans varme smil og kaldte My Sisse. Og ja jeg kunne sagtens kende ham i myldret, og min nervøsitet forsvandt som skyen for solen, og jeg vidst med det samme at det var det rigtige at være kommet tilbage. Så vi kom alle ud af myldret og de andre fik hilst på ham og endnu en vens ven der skulle hjælpe med at køre os. Regitze kendte også Dara fra sidste år men de andre skulle lige introduceres. Tomy  min anden ven fra sidste år, kunne desværre ikke være med til vores modtagelse da han havde kunder ude ved templerne.

Vi fandt så deres 2 Tuk Tuk'er. Dara som jo slet ikke er Tuk Tuk chauffør, havde lånt en af en kammerat de dage vi var i Siem Reap. Han havde samtidigt taget ferie i den tid vi skulle være i Cambodia, fra hans arbejde som manager på restauranten på Hotel Casa Angkor, hvor jeg lærte ham at kende sidst år. Vi kørte så hen til hotellet Dara havde booket til os i de 4 dage vi ville være i Siem Reap. Vi havde lidt luftet tanken om han skulle følges sammen med os rundt i Cambodia også når vi tog videre, men havde lidt ventet med beslutningen til vi mødtes igen, men tror vi begge allerede her den første dag var klar over at det skulle han selvfølgelig. Det blev jo så til at også Tomy tog med os den uge rundt i landet.

Middag på lokalrestaurant første aften, Tomy, Ratha, Regitze, Charlotte og Dara

Regnfuld solopgang ved Angkor Wat

Efter at have checket ind, og et hurtigt bad kørte vi ud og fik noget frokost. Derefter ud til Cultural Village, et center hvor de har samlet forskellige udstillinger om Cambodia. Her var flere danse trupper vi skulle se. Det første show gik også godt og var ganske underholdende. Så videre til den næste scene, men her fik vi så en forsmag på alt den regn der ventede os den kommende måned. Og skal lige hilse og sige at det er ikke smart med stramtsiddende hvidbluse i Cambodia i regntiden. Så vi måtte til sidst flygte ud fra centeret i øsregnvejr gennemblødt, men heldigvis er regnen varm så det var ikke så galt. Udenfor stod Tomy som var mødt op for at være sammen med os resten af aftenen. Så det var genforening i tropisk regnskyl og gennemblødt, men sikken en varm modtagelse jeg fik af ham, han stod næsten og hoppede da han fik øjne på mig drivvåd iblandt de andre.

Om aftenen spiste vi lidt uden for byen på lokalrestaurant, i lille bambushytte, med tusindvis af frøer der gav koncert i de omkringliggende rismarker. Vi fik en lokalsuppe, hvor et varmelegeme kom ind på bordet og hvor man så selv puttede flere af ingredienserne i gryden. Det smagte fantastisk, og det var en super hyggelig aften. Derfra kørte vi så ind på Hotel Casa Angkor hvor Dara miksede drinks til os ved poolbaren. Jeg fik min længe ventede Singapore Sling, som kun Dara kan lave den. Så efter et par drinks hjem til hotellet for vi skulle jo tidlig op og fra hotellet kl. 05 om morgenen for at nå ud til Angkor ved solopgang.

Torsdag d. 20 september

Siem Reap, Cambodia

Tidlig op og vi kørte i 3 Tuk Tuk'er ud til Angkor Wat. Ratha som var med dagen i forvejen for at hente os, kørte den tredje Tuk Tuk. Vi var lidt uheldige med vejret denne morgen da det småregnede da vi skulle se solopgangen over Angkor Wat, så lidt skuffende for de andre. Dara gik med ind til Angkor Wat hvad de ellers ikke må når de kører turister, kun hvis man er autoriseret statsguide. Men han var jo også med som privat ven og ikke Tuk Tuk chauffør. Efter solopgangen kørte vi den lange vej ud til det flotte Banteay Srei tempel. Derude var vi dog lidt mere heldige med vejret, og her var tørvejr og solskin. Banteay Srei er et lille tempel, men det med de mest velbevarede relieffer. Så gik turen tilbage til hovedtemplerne, og den mystiske af dem alle, Ta Phrohm. Her var vi uheldige igen og troperegnen væltede ned over os. Og den varede konstant i flere timer. Så lidt synd for de andre, men regnen gjorde dog at Ta Phrohm viste sig endnu mere hemmelighedsfuld end i tørvejr. Vi spiste så frokost i de små stråhytter udenfor templet. Her blev vi underholdt af de skønneste piger der alle ville sælge armbånd, postkort eller kopibøger. Det er så op til hver enkelt om man vil vælge at støtte familien den vej og der så er en chance for at børnene får råd til nogen skolegang. Vi så da også her Friends organationen i samtale med de forskellige piger, så de var under en eller anden form for kontrol. Hvilket vi så som positivt.

Man-Nhi ved Banteay Srei templet

Krista og Regitze ved Banteay Srei templet

Ta Phrom i regnvejr

Ratha, Inge, Dara, Man-Nhi, Krista, Regitze og Tomy foran Victory Gate en af indgangene til Angkor Thom

Den aften inviterede vi så Tomy's og Ratha's koner med på lokal restaurant, med var også Ratha's søn. Jeg havde hjemmefra medbragt noget af pigernes gamle duplo til gaver til de cambodianske børn, så her fik Ratha's søn et tog sæt som han blev meget meget glad for. Selvom han nok i danske øjne var lidt for gammel til det, men i Cambodia har de ikke for meget så det gjorde lykke. En rigtig hyggelig aften på en lidt finere restaurant for de lokale.

Flotte rejer på Central Markedet i Siem Reap

Fredag d. 21 september

Siem Reap, Cambodia

Vi startede endnu en dag tidligt, med at spise nudelsuppe, inde på det gamle marked i Siem Reap, det smagte rigtigt lækkert, og vi nød det alle sammen. Derefter kørte vi endnu engang tilbage til Angkor Wat templet, for at de som ikke så det ordentligt i går fik en mulighed mere til at se denne imponerende bygning. Jeg blev ude i Tuk Tuk'en for at snakke med Dara, men blev hurtigt omringet af alle de skønne unger, der straks kunne kende os fra dagen før. så det blev til en masse forhandlinger om postkort og armbånd for at jeg så måtte tage billeder af dem.