Thailand

2000

Turen startede en kold januar dag på Vejle banegård. Vi skulle med toget til København, hvorfra vil skulle flyve med Alitalia via Milano til Bangkok. Med på turen var mig, mine forældre og Connie en veninde af familien. Connie og jeg skulle være af sted små 3 uger og mine forældre i 1 måned. Hjemmefra havde vi kun købt flybillet til Thailand og de første 2 overnatninger i Bangkok. Vi ankom så til Bangkok næste dag, ved middags tid. Her blev vi hentet af en chauffør som skulle kører os ind på vores hotel. Vi boede på Grand China Princess, som ligger midt i China Town. Det er et dejligt hotel, til billige penge som jeg varmt kan anbefale. Vi havde værelser med udsigt over Chao Phraya River. Hotellet har 25 etager og øverst oppe er der en roterende japansk restaurant. Vi startede med at age en tur på Chao Phraya River, med en lille vandtaxi. Vi sejlede så ned igennem de små kanaler. Det var utrolig spændende, og vi kom så ud til Chao Phraya River igen ved solnedgang. Her så vi så det flotte tempel Wat Arun, med solnedgangen i baggrunden.

Thaidanser i Jim Simpsons house, Bangkok

Wat Arun, Bangkok

Vi spiste aftensmad på en dejlig restaurant, der lå helt ned til floden, her fik vi tiger rejer og dejlige cocktails. Næste dag stod den så på Grand Palace og Wat Pho. Begge disse steder er næsten ubeskrivelige flotte og imponerende. Selv når det som jeg , var anden gang jeg besøgte disse steder. Derefter tog vi ud til det gamle Jim Simpsons træ hus, som også var fantastisk flot. Om aftenen spiste vi på hotellets japanske restaurant, med en fantastisk udsigt, men maden var ikke særlig spændende. Næste dag var det så tid til at vi skulle videre. Vi havde første dag købt flybilletter til Chiang Rai og også en fra Chiang Mai til Phuket via Bangkok. For de 2 strækninger betalte vi 1400 kr. med Thai Airways. Ganske billigt syntes jeg, og en masse tid sparet med lange busruter. Vi havde lige tid til at shoppe i China Town inden vi skulle flyve.

Mere flot og imponerende kan det næsten ikke gøres.

Grand Palace, Bangkok

Imponerende figur i Grand Palace, Bangkok

Endnu et billede  fra Grand Palace

Ved ankomst til Chiang Rai, fandt vi et billigt lille simpelt hotel nede ved floden. Det kostede ca. 60kr. for et dobbelt værelse med bad. Stedet havde en dejlig have, og stedet var bestyret af en ung engelsk fyr. Vi havde på vej til hotellet set at der var en orkide festival i byen, så vi gik ud til udkanten af byen for at se på det. Det var et meget stort arrangement. Med i tusind vis af forskellige orkideer og bonsai træer. Vi så også en af de thailandske prinsesser, som var protektor for begivenheden.

Orkide, Orkidefestival i Chiang Rai

Dreng i landsby uden for Chiang Rai

Næste dag havde vi bestilt en elefant tur. Vi blev hentet på vores hotel, og kørt ned til floden, hvor vi skulle sejle en times tid med en aflang speedbåd. Efter sejlturen ankom vi til en lille landsby, hvor det vrimlede med elefanter. Her fik vi så vores 2 elefanter, og drog af sted, med 2 på hver elefant. Derudover havde vi en mahoot ( elefantfører) til hver elefant. Vi red så op igennem smalle bjergstier, i et par timer op til en lille bjerglandsby, hvor alle husene var på stolper. Her spiste vi så frokost i en af husene. Herfra skulle vi så gå ned af en sti, til et vandfald, og her ventede der så en bil til os. Vi stoppede så i et par forskellige landsbyer, på vejen tilbage til Chiang Rai. En absolut super dag. Om aftenen spiste vi på Cabbages and Condoms restauranten. Det er en kæde i Thailand, hvor overskuddet går til bekæmpelse af AIDS.

Dagen efter tog vi så bussen op af hovedvejen nordpå, her stod vi så af bussen, og fortsatte op af de små bjergveje i en pick up. Det er meget anvendt i Thailand at pick up'er bliver brugt som en slags taxier. Vi skulle op til Mae Salong en lille bjerglandsby, på grænsen til Myanmar. Byens indbyggere er flygtninge fra Kina. I området bor der også de flotte Akha stammefolk. Her boede vi i Shinshane Guesthouse. De havde nogle små bungalower oppe i haven. Det andet gode ved hotellet, var at det berømte morgenmarked, foregik lige uden for hotellets dør.

Pige i landsby uden for Chiang Rai

Pige i landsby udenfor Chiang Rai

Templet bag Mae Salong

Efter at vi blev indkvarteret, gik min far og jeg op ad den stejle bakke bag byen, til et tempel som ligger med en flot udsigt over dalene i både Thailand og Myanmar. Næste dag stod vi op kl. 5 for at opleve det flotte marked.

Næste dag stod vi op kl. 5 for at opleve det flotte marked. Her var fyldt med Akha folk, som var kommet fra deres landsbyer med deres afgrøder. Det var et flot skue. Det bedste var at der næsten ingen andre turister var. Så vi havde næsten stedet for os selv. Efter markedet, tog vi med pick up ned af bjerget igen, ved hovedvejen tog vi bussen videre nordpå til Mae Sai. Mae Sai er grænsebyen imellem Thailand og Myanmar. Her boede vi på et dejligt hotel som lå direkte ned til floden, som skilte Thailand fra Myanmar. Det var det eneste sted i Thailand vi så folk tiggede. Det var kvinder og børn fra Myanmar, som gik over grænsen.

Akha kvinde i Mae Salong

Grænsen til Myanmar

Om eftermiddagen fik vi et 24 timers visum til at gå ind i Myanmar. Vi skulle så ligge vores pas hos grænsekontrollen, så de var sikker på at vi kom retur igen. Byen var et stort marked, hvor de solgte alle mulige kopi ting, til meget billige priser. Ellers var der ikke det helt store at se i byen.

Dagen efter tog vi over til den gyldne trekant. Stedet hvor Thailand, Myanmar og Laos mødes ved Mekong floden. Her hyrede vi så en af de super hurtige speedbåde til at sejle os ned af Mekong floden til Chan Saen. En større by lidt ned af floden, herfra tog vi så en bus tilbage til Mae Sai.

Børn ved den gyldne trekant

Næste morgen tog vi så bussen via Chiang Rai ned til Chiang Mai. En bus tur der tog det meste af dagen. I Chiang Mai  boede vi på et dejligt hotel, med en dejlig have og pool. Byen i sig selv brød vi os ikke særligt meget om, fordi det var det sted i Thailand hvor vi så flest gamle fede europærer, med unge thai piger på skødet. Chiang Mai har dog en hyggelig flod, hvor der ligger nogle gode restauranter langs med. Og turistmarkedet om aftenen er også et godt sted at gøre sine indkøb. Efter 2 overnatninger blev vi dog enige om at prøve at fremrykke vores flybilletter. Det lykkes også til sidst, efter en masse besvær. Så vi var glade da vi tidlig morgen kunne gå ombord i flyveren sydpå. Efter et fly skift i Bangkok, ankom vi så til Phuket. Her kørte vi så med taxi til Phang Nha by. Her boede vi i nogle gode værelser, som lå nærmest på et høloft. Phang Nha ligger i fantastisk landskab, med den ene kalkstens bakke efter den anden. Vi tog en taxi til en park som

Park i udkanten af Phang Nha

Phang Nha ligger i fantastisk landskab, med den ene kalkstens bakke efter den anden. Vi tog en taxi til en park som lå i udkanten af byen. Her var meget smukt og der var fyldt med grotter, nogle af dem beboet af aber. Fra parken gik vi så tilbage til byen, vi havde set på vej ud at der var byfest og ville lige kigge nærmere på det. Da vi kom dertil blev der holdt tale af borgmesteren, og det hele var meget højtideligt.

Næste dag tog vi så på en overnatnings tur, ud i Phang Nha bugten. Her sejlede vi rundt i noget af verdens flotteste landskab. Ind imellem de mange kalkstens øer og ind i de forskellige grotter. Vi var også ude på den berømte James Bond ø. Stedet blev brugt til optagelser af en af de gamle film. Meget idyllisk sted. Til aften ankom vi så til hav sigøjnernes flydende by. De havde bygget en hel by på stolper over vandet. Et imponerende sted. Men vi kunne også se at det var et sted der blev brugt meget af turister fra Phuket, som frokost sted. Men vi havde stedet for os selv om aftenen, sammen med sigøjnerne selvfølgelig. Vi blev så indkvarteret, i et 4 mands værelse. Middagen var fælles spisning med de andre 8 - 10 turister og guiden.

James Bond Island, Phang Nha bugten

Solnedgangen fra sigøjner øen, Phang Nha bugt

Solnedgangen fra sigøjnerøen, Phang Nha bugt

Efter middagen gik vi over til en ny bar, ja der var kun brædderne på gulvet. Så vi sad under åben himmel og drak kaffe og te. Det var utrolig flot med klar stjernehimmel. Der efter gik vi i seng . Det skal lige siges at toilet forholdene på øen var meget dårlige. Toilettet var bare et hul, ned til vandet, og når der var lavvande var der ingen vand!! Om aftenen vrimlede det også med kakelaker.

Næste morgen tidlig op og så en fantastisk flot solopgang, efter morgenmaden var det så retur til Phang Nha. Herfra tog vi så bussen ned langs kysten til Krabi. En tur på et par timer, og som er utrolig smuk. I Krabi tog vi så færgen over til Phi Phi øen. Her blev vi mødt af en fyr fra hotellet, som vi havde bestilt et par dage i forvejen. Vi fik 2 hytter i en dejlig have med udsigt over den smukke bugt. Phi Phi er et lille stykke paradis, men som desværre er ved at blive ødelagt. Bare i de 5 år der var gået fra første gang jeg var på øen, var der sket en masse byggerier. Hvor det før kun var små hoteller og hytter, var der nu store hoteller med pools, som der efter min mening ingen brug er for der. Men stadig et smukt sted på denne jord. Solopgang ved sigøjner byen i Phang Nha

Solopgang ved sigøjnerbyen i Phang Nha

Phi Phi island

Her tilbragte vi så de sidste par dage på vores tur, med ren strand dyrkning og snorkel ture til de omkring liggende øer. Og så selvfølgelig med at spise noget af det utrolige dejlige thai mad, og ikke mindst de lækre skaldyr.

Efter nogle fantastiske dage stod turen så på hjemad, for Connie og mig. Så via Phuket, Bangkok og Milano og 48 timer senere var vi trætte hjemme i Vejle igen, med en dejlig tur i hukommelsen.