"Tour de Europa" 2004

Med stop i 10 lande heraf 9 nye.

Del 1. Luxembourg, Schweiz, Italien,

Liechtenstein, Østrig,

Del 2. Slovenien, Kroatien, Ungarn, Slovakiet, Polen

Sommerferien 2004 valgte vi denne gang at blive inden for Europas grænser for en gang skyld. Oprindelig lød planen på Den Transsibiriske jernbane, men hus og have tog denne sommer en stor del af feriebudgettet. Da vi har rejst meget lidt i Europa var der jo også nok af nye spænende steder at søge hen. Det blev til en tur der gik rundt om Tyskland og over til det tidligere Østeuropa hvor man stadig tydelig kan se hvor grænsen øst/vest er.

Luxembourg

Turen startede i Kolding den 14 august kl. 02 hvor vi med bilen pakket og tøserne sovende kørte sydover. Sisse kørte de første 600 km. Hvorefter Svend overtog og kørte de sidste godt 200 km til Luxembourg. Så efter omkring 8-9 timer ankom vi til "Nommerlayen" campingplads. Den ligger midt i den flotte natur. Desværre var der småregn det meste af dagen. Campingpladsen er et rent paradis for børn med en super legeplads med en lang rutschebane hvorpå man skal sidde på en "plastikskovl". Natasha elskede den. Til aften var der musikalske aktiviteter med klovne for børnene. 3 swimmingpools er der også, med 1 til de mindste. Om aftenen spiste vi på restauranten på pladsen.

Nommerlayeren camping

Luxembourg gammel bydel

Luxembourgs gamle bydel

Næste morgen kørte vi ind til Luxembourg by. Det er en hyggelig lille hovedstad med en fantastisk flot beliggenhed på klippeskråninger, med den gamle bydel beliggende i en dal midt i byen. Vi gik rundt i den stille solfyldte søndag og nød de flotte huse.

Efter besøget i hovedstaden kørte vi op i den anden ende af landet, til det flotte slot Vianden. Her var vi heldige at der var middelalderfestuge og slottet og  byens indbyggere var flot pyntede. Slottet har en meget flot beliggenhed på toppen af et lille bjerg, med udsigt ud over dalen og den lille by  for foden af bjerget.

Vianden slot, Luxembourg

Natasha på hesteryg, Vianden slot, Luxembourg

Også ved Vianden slot kunne man komme op på en lille ridetur halvvejs rundt om slottet, så Natasha var meget stolt da hun med en alt for stor ridehjelm, red af sted.

Luxembourg var en stor positiv overraskelse på denne tur, vi havde ikke ventet et så flot land, med flotte naturscener og kæmpe middelalderborge.

Schweiz

Efter 2 dage i Luxembourg kørte vi videre over Frankrig til Schweiz, en regnfuld dag på europæiske motorveje, og først tæt på vores ankomst ved Interlaken midt i Schweiz bød turen på flotte landskaber, hvor vi kørte langs bredden af Thunersee med stejle bjergskråninger på alle sider. I Interlaken boede vi på Camping Hobby, hyggelig lille camping plads med udsigt til Jungfrau. Vi gik ned i den hyggelige by Interlaken og købte ind i supermarked, hvorefter vi spiste hjemme på camping pladsen.

Natasha og Sisse, Is paladset, Jungfraujoch, Schweiz

Eismeer station 3160 meter, Eiger, Schweiz

På toppen af Europa

Natasha 3571 meter, Sphinx viewpoint, Jungfrau, Schweiz

Vi kørte igennem flot Alpelandskab til Grindelwald hvor vi købte billetter til toget op til Jungfraujoch. Det er Europas højeste togbane og vist også den dyreste vi betalte 146 CHF. ca. 700 kr., men sikke en flot tur vi fik, imens toget sneglede sig op til mellemstationen, Kleine Scheidegg hvor vi skulle skifte til et andet tog. Herfra gik det meste af turen ind igennem de 2 store bjerge Eiger og Mönch 3970/4107meter og op til endestationen i 3454 meters højde ved Jungfraujoch.

Desværre var toppen indhyllet i skyer da vi var deroppe, men en tur ud på gletscheren blev det til. Ispaladset deroppe som er bygget inde i 10 meters is er fantastisk flot. Vi tog elevatoren de sidste omkring 100 meter op til Sphinx udsigtstårnet i til 3571 meters højde.

Mor og ged ved Kleine Scheidegg station 2061 meter, Schweiz

Mor og en ged ved Kleine Scheidegg station 2061 meter, Schweiz

Togbanen imellem Kleine Scheidegg og Eigergletscher, Schweiz

Tilbage i Kleine Scheidegg var skyerne nu lettet og vi havde fri udsyn til de 3 store bjergtoppe, med bjældeklangen fra de græssende køer i forgrunden. På stationen kom der nogle geder ned fra deres græsgange, og de var meget nysgerrige efter om vi havde noget at tilbyde dem.

Koeer for foden af Jungfrau ved Kleine Scheidegg, Schweiz

Køer for foden af Jungfrau ved Kleine Scheidegg, Schweiz

Fra Interlaken kørte vi ad hovedvej 11 hen over vejpasset Süsten i 2224 meters højde. Flot tur i smukt solskin op ad hårnålesving til passet og en halsbrækkende nedkørsel gennem det barske landskab på den anden side. Fra hovedvej 11 kørte vi på motorvej E35 sydover igennem Europas længste tunnel St. Gotthard der er længere end 17 km. Og videre til den Italienske grænse og søen Lago Maggiore.

Tunnel med vandfald ved Süsten pas, Schweiz

Tunnel med vandfald over ved Süsten pas, Schweiz

Køer ved Süstenpasset, Schweiz

Italien

Smukt Alpelandskab, Süstenpas, Schweiz

Ved Süstenpasset, Schweiz

Vi havde valgt en stor camping plads Camping Village Isolino, ved Lago Maggiore hvor vi regnede med at få nogle dage med sol og afslapning, men her regnede det faktisk så meget at man kunne sejle i gummibåd på pladsens stier. Natasha fik dog en god veninde, Lena fra Tyskland, sprog er ikke noget problem hvis man er 3 år, så hun havde en dejlig ferie trods regnen, men en eftermiddag ved poolen blev det da til uden regn.

Grillaften ved teltet, Camping Village Isolino, Verbania, Italien

Grillaften regnet vaek, Camping Village Isolino, Verbania, Italien

Grillaften regnet væk, Camping Village Isolino, Verbania, Italien

Her fik vi testet vores billige Harald Nyborg telt og ja det holdt tæt. Efter 2 våde dage ved Lago Maggiore, kørte vi atter nordpå.
Liechtenstein

Natasha og Nadia spiser morgenmad, Camping MittagsSpitze, Triesen, Liechtenstein

Lille men charmerende land

Hertugens slot, Vaduz, Liechtenstein

Ja hvordan får man 24 timer til at gå i sådant et lille land? Jjo der er faktisk meget hyggeligt, og flere ting man kan lave. Efter at have sat lejr, tog vi ind til hovedstaden Vaduz ca. 7 km derfra. Der kørte vi med et lille turisttog, som pigerne syntes var sjovt, rundt i hele byen. Derefter spiste vi pizza på byens gågade. Aftenen blev brugt på campingpladsen med en flot solnedgang bag bjergene.

Næste dag kørte vi op ad bjerget op til Triesenberg, hvor der var byfest, hvor de fejrede de sidste 100 år. Der var optog i silende regn med udklædte borgere iført tøj fra de sidste 100 år. Meget spændende. Derefter kørte vi helt op til Malbun i 1600 meters højde, den højst beliggende by i landet og hvor vejen ender. Derfra kørte vi ned igen og igennem det meste af landet op til grænsen til Østrig.

Triesenberg byfest, Liechtenstein

Østrig

Udsigten til Wilder Kaiser fra vores altan i Kirchdorf, Østrig

Vi boede 1 uge i Østrig, i Kirchdorf in Tyrol. Lejligheden havde vi lejet hjemmefra gennem Novasol. Vi betalte 3000 kr. for en næsten ny 90 kvm. stor lejlighed med stor altan, med denne imponerende udsigt.

Herfra var der ikke langt til flere spændende udflugtssteder, og ca. 3 km ind til St. Johann.

I St. Johann er der børneaftener en gang om ugen hvor der er en masse gratis aktiviteter for børn, inkl. ansigts maling og hoppeborg, så pigerne var helt vilde.

En anden aften var der koncert på musikpavillonen i Kirchdorf med det lokale jodlekor og orkester.

En dag tog vi med gondolbanen op Harschbichl i 1700 meters højde på Kitzbüheler Horn som er 2000 meter højt. Her er der en af de flotteste bjergudsigter jeg har set, med et fantastisk klart vejr og en superb udsigt til hele Wilder Kaiser kæden. Deroppe var stort set også det eneste sted vi kunne ringe fra med vores 3 mobiltelefon, så der blev ringet hjem med denne imponerende udsigt i baggrunden.

Wilder Kaiser set fra Kitzbuhlerhorn, Østrig

Wilder Kaiser set fra Kitzbühelerhorn, Østrig

Kitzbuhlerhorn, Østrig

Kitzbühelerhorn, Østrig

Mobilforbindelse til Danmark på Kitzbühelerhorn, Østrig

Kehlsteinhaus "Oerneborgen", Berchtesgaden, Tyskland

Kehlsteinhaus "Ørnereden", Berchtesgaden, Tyskland

Vi benyttede os også af at køre den korte vej op til Bayern i Tyskland, hvor vi kørte til Berchtesgaden, og tog bussen op til Kehlsteinhaus som ligger op ad en 6,5 km. lang stejl ensporet vej som stiger 700 meter.

Kehlsteinhaus "Ørnereden" blev lavet til Adolf Hitler i gave til hans 50 års fødselsdag fra den tyske regering, og mon han dengang ville tro på at hans hus ville bliver brugt som udflugts sted og restaurant 60 år senere. En fantastisk beliggenhed, med en enestående udsigt, men det kræver at man kan tåle den nervepirrende vej derop og ned.

Fra parkeringspladsen er der en elevatortur på 124 meter op til huset der ligger i 1834 meters højde. Elevatorstolenen den selvsamme som Hitler brugte. Det eneste der er ændret er, at der er fjernet et Hagekors. Når Hitler skulle op til toppen, steg han ind i elevatoren, kørte fire meter op, og vagterne steg så ind i en elevatorstol nendenunder. Når de så kom til toppen, passede det med at de kom ud på to forskellige etager.  Den ene side af elevatoren er hængslet, så i tilfælde af en defekt kunne en anden elevator køre op ved siden af, og turen videre op kunne fortsættes. Hvis reserven også gik i stykker, hang der altid reb den kunne bruges til at fire sig ned med.

Er det det man kalder sikkerhed!