Odessa til Istanbul

4 - 28 maj 2007

Letland - Ukraine - Moldova - Romanien - Bulgarien - Tyrkiet

Denne tur var en tur halvvejen rundt om Sortehavet, 25 dage i maj måned 2007. Vi var min mor, Nadia, Natasha og jeg afsted. Vi fløj ud fra København til Riga, Letland med en enkelt overnatning, for så at flyve videre næste dag til Odessa, Ukraine. Derfra med bus og tog hele vejen til Istanbul, Tyrkiet. Hvorfra vi fløj hjem igen via Riga. Alle fly med Air Baltic.

This tour was a tour halfway around the Black Sea, 25 days in May 2007. We were my mum, Nadia, Natasha and me on the trip. We flew out from Copenhagen to Riga, Latvia with a single overnight, to fly on the next day to Odessa, Ukraine. From where by bus and train all the way to Istanbul, Turkey. Where from we flew home again via Riga. All flights with Air Baltic.

4 maj 2007

Riga, Letland

Natasha på vores stamrestaurant i Riga

Natasha på vores stamrestaurant Gan Bei i Riga

Suveræn kinesisk på vores stamrestaurant i Riga

Suveræn kinesisk mad på vores stamrestaurant Gan Bei i Riga

Et lille døgn her i Riga, hvor vi tilbragte nogle dage året forinden. Så det var gensyn på vores Hostel Elizabethes Youthhostel fra sidst. Og hvor de faktisk kunne genkende os fra året i forvejen pågrund af pigerne som de er helt estatiske over. Endnu et dejligt gensyn var med vores brilliante restuarant Gan Bei i arkaden ved banegården. Gan Bei de servere fantastisk kinesisk og japansk mad. Så det meste af vores tid blev tilbragt her.

Vores værelse i Odessa på Hotel Oktyabrskaya

5 maj 2007

Odessa, Ukraine

Vi ankom midt eftermiddag til Odessa, og straks fra lufthavnen kunne vi mærke at vi var kommet til en øst stat, meget mere end i de baltiske lande, der er kommet langt med deres fremskridt. Her virkede det lidt som om tiden var gået lidt i stå. Gamle biler, gamle mennesker og gamle huse, og meget gammelt hotel. Hotellet Oktyabrskaya var dog en fantastisk perle, gamle gange med disse gamle værelser. Hver gang havde så hver sin opsynsdame, der hvis man faldt i hendes nåde ville gøre livet lidt nemmere  for end. Så vi blev pga pigerne vel opvartet i de dage i opholdt os der.

Den første aften spiste vi på en typisk lokal restaurant hvor alle gik i nationaldragter, stedet var meget rigt udsmykket med lokal kunst og maden også typisk russisk præget. Pigerne havde det supert her, da der var specielt børnebord med en pige ansat til at underholde børnene.

Børneværtinde med pigerne på lokal restaurant i Odessa

6 maj 2007

Odessa, Ukraine

Den flotte nyrenoveret banegård i Odessa

Typisk gadebillede i Odessa, sporvogn og russisk ortodoks kirke

Vores dag i Odessa startede med en tur til banegården for at checke hvordan vi kunne komme videre dagen efter til Moldova. Det vidste sig efter stort besvær at finde ud af at der ikke gik tog imellem Odessa og Chisinau. Hjælpen kom ikke fra skranken men fra en lokal ung pige. Hun ville gerne øve sit engelske, og spurgte om vi kunne vente til hun havde fået købt hendes billet, så ville hun følge os til busstationen, og vise os selskabet. Hun fulgte os så over til busstationen og endte også med at hlæjpe os med at købe en billet med det rigtige selskab til næste dag. Vi skal hilse at sige at folk ikke er særlig venlige og hjælpsomme i dette land, så uden hendes hjælp havde vi nok stået der hele dagen.

Efter det gik vi over og så en fantastisk smuk russisk ortodoks kirke som lå tæt ved. Her var gudstjeneste, og hele kirkesalen var fyldt med kvinder og røgelse.

Potemkin trappen, Odessa

Skak blev spillet meget på Pl  Hretska

Skak blev spillet meget på Pl  Hretska, Odessa

Natasha til hest på Pl Hretska, Odessa

Nadia til hest på Pl Hretska, Odessa

Så gik turen ned til havnen og Sortehavet. Vi gik ned af den berømte Potemkin trappe, der har 192 lange trin, op kunne vi køre med en lille kabine.

Meget af byens liv forgik rundt omkring på Pl Hretska. Her spillede byens ældre generation skak, børnene kørte små elbiler eller red på de sødeste små ponyer, som pigerne også blev vildt forelsket i.

Sidst gik turen til Pushkin Museet, som ligger i huset hvor Pushkin boede en årerække, stedet er smukt men endnu ikke renoveret så meget faldefærdigt.

Pushkin Museum, Odessa

Natasha på Green Hills Café, Chisinau

7 maj 2007

Chisinau, Moldova

Tidlig næste morgen gik turen så til busstationen, hvor der gik længe inden vi fandt ud af hvilken bus det var vi skulle med, total forvirring, og ikke megen hjælp når man prøvede at få hjælp. Til sidst fandt vi dog den rigtige bus, og kørte imod grænsen. Ved grænsen kom 4 svenske rygsækturister med. De havde kunnet finde bussen i Odessa og havde taget en Taxa til grænsen for at se om de kunne indhente os. Bussen var nu fyldt op til trods for deres billetter, så de fik en plads på gulvet. Fra grænsen ind igennem Moldova, kunne vi virkelig se at vi var kommet til et af Europas fattigste lande, hvilket man absolut ikke kunne få øje på i hovedstaden, men her sydpå kørte vi igennem små falde færdige landsbyer, med bittesmå træhuse. Inden vi kom ind i den forbavsende flotte hovedstad Chisinau.

8 maj 2007

Chisinau boede vi på det lidt skumle Hotel Zarea, som lå i en baggade, men vi skulle også kun lige sove der en enkelt nat, så det gik jo nok. Men ellers var byen et yderst positiv overraskelse. Specielt den flotte Parcul Catedral var imponerende. Først så vi langs den ene side af parken det flotte blomstermarked, et af de flotteste jeg har set. Blomsterne her var billige og flotte. Så et eldorado for både pigerne og min mor der elsker blomster.

Roser på størrelse med Nadia, blomstermarkedet i Chisinau

Imponerende blomstermarked, Chisinau

Rosenkurv på blomstermarkedet, Chisinau

Ortodokse katedral, Chisinau

Fra blomstermarkedet ind i Parcul Catedralei, hvor i midten af parken lå denne meget smukke russsisk ortodokse katedral. En lidt anderledes kirke da klokketårnet ikke var på selve kirken med et fritstående tårn overfor selve kirken. Katedralen var utrolig smuk både udvendig og indenfor. Rigt udsmykket som de fleste ortodokse kirker. Og et sted vi brugte megen tid da vi alle er vilde med russisk ortodokse kirker.

Den smukke kupel i katedralen, Chisinau

Rigt udsmykket alter i katedralen, Chisinau

Statue af Stefan cel Mare

Smukke malerier i katedralen, Chisinau

Derefter over i den hyggelige park, Stefan den stores have. Haven blir ved indgangen vogtet af den store statue af Stefan den store. Moldovas national symbol og helt igennem flere århundrede. Inde i midten af haven, nød vi at spise is ved den flotte fontæne, hvor vi også mødte en hel deling soldater der sad og spiste is med deres maskingeværer og så på spingvandet, en lidt komisk oplevelse.

Pigerne ved fontaenen i Gradina Publica Stefan cel Mare si Sfint, Chisinau

Pigerne ved fontænen i Gradina Publica Stefan cel Mare si Sfint, Chisinau

Opera og Ballet teatret, Chisinau

Så gik turen ned langs byens hovedgade med præsidentpaladset, parlementet og det flotte operahus. Ingen steder kunne man se det mindste af at dette skulle være et af Europas fattigste lande. Og som der står i Lonely Planet, hvis du spekulere over hvorfra Chisinaus unge mennesker har pengene fra til at køre i smarte dyre biler og gå i dyrt modetøj, så ønsker du ikke at vide svaret....

Sidst på dagen gik turen til banegården og hvorfra vi skulle med vores første nattog, som skulle bringe os til grænsen til Romanien, hvor vi skulle skifte undervogn på toget fra russiske mål til europæriske mål. En utrolig spændende oplevelse, hvor man imens man sidder i toget, blir hejst op og hele undervognspartiet rullet væk hvorefter et nyt ruller ind under.

Familien i vores togkupé fra Chisinau til Bucharest

Smuk natur igennem Moldova

Men efter grænsen lavede vi så kupéen om til sovekupé, men det blev dog ikke til megen søvn da der flere gange igennem natten var militærkontrol. Så vi var nået søvndrysset da vi næste morgen rullede ind på hovedbanegården i Bucharest.
Derfra ind over grænsen, hvor vi blev undersøgt meget grundigt af begge grænse kontroller, og jeg blev udspurgt omhyggelig meget vedrørende pigerne. Jeg blev faktisk meget nervøs ved det hele. Specielt da de gik med vores pas og var længe væk med dem. Senere skulle jeg så få at vide at den lille engelske pige Madelaine var forsvundet i Portugal og hele Europas politi og militær var ekstra på mærkerne med små børn der blev ført over grænser.

Nadia ser spændt til at en anden vogn blir hejset op, graensen Moldova - Romanien

Nadia ser spændt til at en anden vogn blir hejset op, grænsen Moldova - Romanien

Ceausescus balkon på Palace of Parliament, Bucharest

9 maj 2007

Bucharest, Romanien

Godt trætte ankom vi så til Bucharest, der lå flere hoteller i området omkring hovedbanen, MEN alle var totalt bookede op pga. en konference i byen. Lige hvad vi havde brug for godt trætte og mor'en der var ved at få parianoia pga. den forsvunde Madelaine, så pigerne var i ultra kort snor. Langt om længe og efter megen gåen og mange fyldte hoteller, fandt vi et hotel hvor vi kunne være de 2 nætter i Bucharest, dog til en pris på over 1000 kr pr. nat, som var langt over dobbelt vores normale budget, men trætte og irriteret over ikke at havde booket på forhånd betalte vi prisen.

Efter at have sovet lidt, fik vi hotellet til at ringe efter en Taxa til os, da Bucharest er berygtet for kriminelle Taxa chauffører. Vi fik så oplyst et Taxi nummer som ville komme og hente os. Chaufføren var rigtig sød og hjælpsom, og en meget pudsigt oplevelse da vi dagen efter et helt andet sted i byen, ville praje en Taxi vi så holde ved Natinal Village Museum, hvor det viste sig at være vores chauffør igen, ud af de mange mange tusinde der er i Bucharest. Han var også lidt imponeret og glad for at se os igen der.

Verdens 2. største bygning Palace of Parliament, Bucharest

Stavropoleos kirke, Bucharest

Men her vores første dag i Bucharest skulle han køre os hen til verdens anden største bygning, Ceausescus Palace of Parliament. En kæmpe kalos hvor vi fik en stor guided rundtur. Et indblik i den rædsel han fuldførte igennem mange år i Romanien, hvor befolkning blev sultet og forpint, imens han byggede en af verdens dyreste bygninger. Stortset alt inde i den 330.000 kvm store bygning er bygget i marmor.

Og den store balkon hvorfra han aldrig kom til at stå, da han ikke kom til at leve så længe. Balkonen med udsigten til boulevarden der også lige skulle overgår alle andre.

Vi gik derefter ind igennem den gamle bydel, og så blandt andet den smukke gamle Stavpoleos kirke. Vi gik det meste af vejen igennem byen ud til området ved banegården hvor vi boede. En flot tur igennem nye og gamle bydele.

10 maj 2007

Bucharest, Romanien

Dag 2 i Bucharest tog vi ud i National Village Museum, hvor man har genopført små landsbyer fra Romanien, fra forskellige årstal og regioner. Næsten alt er ægte huse der blev taget ned og genopført her i parken. Et utrolig dejligt og spændende sted. Pigerne elskede at se hvordan de levede i gamle dage, de fleste huse var også møbleret og grøntsager og blomster i de små haver rundt om husene. Kirkerne var også flotte flere af dem med de originale gamle ikoner

Flot vinduesparti, National Village Museum, Bucharest

Originale ikoner, National Village Museum, Bucharest

Landsbybillede fra National Village Museum, Bucharest

Vores altan hos Lucia, Brasov

Fra museet var det så vi mødte vores tidligere Taxachauffør, han kørte os tilbage til banegården hvor vi skulle have købt vores togbilletter. I Lonely Planet stod at det var alt for vanskeligt at købe billetter ved skrænkerne, og at man skulle købe dem ved Wasteels. Vi kan så hilse og sige at Wasteels er de mest uhjælpsomme vi nogensinde har handlet med, og at de faktisk fik os sendt på et forkert tog nordpå til Brasov. Vi opgav Wasteels til vores nattog til Sofia, Bulgarien og gik hen til den normale internationale skrænke og fik fin hjækp og de rigtige billetter, og til langt under prisen Wasteels kunne sælge til, og så endte det faktisk med at vi kørte på 1. klasse.......

11 maj 2007

Brasov, Transylvanien

Næste morgen afgang med toget op igennem først den store slette Bucharest ligger på, derefter op igennem de smukke bjerge til Transylvanien til den smukke by Brasov. Det vidste sig faktisk at vi var på et forkert tog, men konduktøren tog det stille og rolig og vi fik lov at blive ombord. Vi havde ikke booket noget heller i Brasov, blev overfaldet af en masse der ville booke os ind privat i byen på platformen. En ung pige syntes vi godt om, og vi kørte så med hende og en taxachauffør til et par forskellige steder i byen.

Vores værelse hjemme hos Lucia, Brasov

Rådhuset i Brasov

Til sidst kørte hun os til hvad viste sig at blive et af de bedste steder jeg nogensinde har boet. I en gamle lejlighed meget tæt på byens gågade. Her boede enken Lucia i hendes gamle lejlighed. Vi fik et værelse med 3 senge og alt var som var vi hendes private gæster. Hun elskede pigerne og gjorde alt hun kunne for at vi skulle føle os hjemme. Hun kunne kun romansk men på en eller anden måde kunne vi fint kommunikere og jeg fik hele hendes livshistorie. Da vi et par dage efter tog herfra stod hun og græd efter Taxaen, da det var meget hårdt foor hende at sige farvel til pigerne.

Her den første dag gik vi en tur igennem byen og spiste på en af byens hyggelige restauranter langs gågaden med udsigt til de smukke gamle huse.

12 maj 2007

Brasov, Transylvanien

Vi havde så en hel dag i byen og op på Mt. Tampa. Vi kørte med svævebanen derop, en ting der aldrig har været min favorit beskæftigelse, så Natasha og jeg var hurtige om at vi skulle tage hårnålesvings stien ned igennem skoven på vej ned. På toppen af Mt. Tampa var der en fantastisk udsigt ud Brasov og hele landskabet omkring byen. Vi efterlod så mor og Nadia der ville tage svævebanen ned igen og så begyndte vi den lange vej igennem skoven. Det var faktisk ret morsomt, vi løb stortset hele vejen ned, sammen med en gruppe unge lokale mennesker. Når man først kom igang med at løbe var det svært at stoppe igen, kun sætte farten lidt ned når man skulle runde hårnåle svingene. Natasha syntes det var en super tur igennem skoven. Nede igen mødtes vi med de andre igen, som selvfølgelig var nede før os med svævebanen.

Brasovs torv med bjerget Tampa lige bagved

Byens varetegn den gothiske sorte kirke set fra Mt. Tampa, Brasov

Byens varetegn den sorte gothiske  kirke set fra Mt. Tampa, Brasov

Pigerne på toppen af Mt. Tampa, Brasov

Pigerne højt oppe i Rasnov Fort, Transylvanien

13 maj 2007

Rasnov Fort og Bran Slottet, Transylvanien

Vi fik denne dag Lucias søn til at kører os ud til de 2 imponerende Rasnov Fort og Bran Slot. Første stop var det flot højt beliggende Rasnov Fort. Stedet er nu kun ruiner men stadig meget er nogenlunde intakt, og udsigten er imponerende deroppe fra. Man kan faktisk bedre forestille sig Sagnet Dracula her end på Bran slottet som sagnet fortæller. Dracula er selvfølgelig en opdigtet figur, men er baseret over den rigtige Vlad Tepes som huserede her i Transylvanien i tidernes morgen. Og historien sælger her blandt turisterne i Transylvanien.

Rasnov ligger med sin højt beliggende placering godt beskyttet imod tidligere fjender, og selv idag er er højt op i bil.

Rasnov Fort, Transylvanien

Smukt beliggende Rasnov Fort, Transylvanien

Næste stop var så det berømte Bran slot, som i historien var Draculas hjem. Slottet er flot men desværre også meget turistet, med en hel række boder ved indgangen til slottet, hvor man kan købe alt fra hugtænder til hjemmesko. Mine piger mente de kunne bruge det hele af alt den ragelse der blev tilbudt. Men inde i slottet hyggeligt og flot og en masse billeder af de sidste kongelige der havde det som deres residens i begyndelsen af sidste århundrede.

3 smukke piger, Bran slot, Transylvanien

Er det her Dracula bor ??

Bran slot, Transylvanien

Pigerne med Lucia, vores skønne værtinde, Brasov

14 maj 2007

Brasov via Bucharest

til nattog imod Sofia

Næste dag stod den så på afsked med Brasov og vores skønne værtinde Lucia. Vi fik en Taxa og Lucia stod og vinkede efter os med tårene trillende ned af kinderne. Hun var i de få dage blevet meget glad for pigerne, og var meget bedrøvet over at vi skulle videre.

Først togturen tilbage til Bucharest, hvor vi fik nogle ventetimer, inden vores nattog imod Sofia i Bulgarien rullede ind på perronen. Her vidste det sig at vi havde fået 1. klasse kupe, med 2 senge men som derimod var brede og vi kunne sagtens være alle 4 i de 2 senge.

Vi havde under turen en af de flotteste solnedgange jeg har set. og ellers en god god stille nat, inden vi tidlig næste ankom til Sofia.

Pigerne med medbragt pizza i nattoget imod Sofia

Flot solnedgang fra nattoget i Romanien

15 maj 2007

Sofia, Bulgarien

Ankomst tidlig morgen til Sofia, hvor vi bøvlede lidt med at finde et værelse, men fandt et hostel, som havde plads den første nat vi skulle være i Sofia, og de bookede et andet hotel til os til anden nat. Kan ikke huske navnet på hostelet men det var et super sted. Mener vi gav 10 US$ pr mand og det var inklusiv aftensmad med øl til. Her samles alle og der var en ivrig rejse snak omkring bordene.

Dagen gik med tur rundt i byen, som ikke er den mest spændende, vi så dog den flotte Aleksander Nevski kirke, og oplevede det værste tordenvejr vi nogensinde havde prøvet, da et lyn slog ned tæt på den fortovscafé hvor vi spiste til aften. Det var så kraftig at alle bilalarmer gik i gang.

Aleksander Nevski kirken, Sofia

Rila klosteret, Bulgarien

16 maj 2007

Rila klosteret , Bulgarien

Vi havde lejet en Taxachauffør til at kører os på en heldagstur ud til det smukke Rila Kloster. Vi kørte igennem flot landskab, specielt det sidste stykke ved op imod klosteret, der ligger for foden af nogle bjerge.

Rila klosteret, er nok et af verdens smukkeste, det er beboet af det sorte broderskab, og er smukt dekoreret med imponerende malerier både udvendig og indvendig. Vi spiste hyggelig frokost bag klosteret hvor der er nogle små restauranter.

Rila klosteret, Bulgarien

17 maj 2007

Sofia - Nesebar, Bulgarien

Fra Sofia var det så med bus ned til Burgas, en køretur igennem det meste af landet. Fra Burgas tog vi en Taxa til at køre os til Nesebar.

Ved ankomst til Nesebar som er lukket for trafik, måtte vi gå op igennem gaderne for at finde et sted for de næste nætter. Vi var ikke gået langt før en krydderisælger   spurgte om vi manglede et sted at bo ?. Hun fulgte os så hen til hendes hus , hvor det vidste sig vi fik en hel moderne lejlighed. 4 soveværelser, 2 badeværelser og to altaner hvor den ene var kæmpestor. Vi betalte ikke ret meget for lejligheden da det jo var lidt tidlig på sæsonen. Men et skønt sted. Nesebar vidste sig også at være et skønt sted, specielt om aftenen når dagsturisterne fra Sunny Beach tog hjem.

Natasha og mor på vores altan, Nesebar, Bulgarien

2 der var glade for endelig at kunne mærke Sortehavet

18 maj 2007

Nesebar, Bulgarien

Den første dag gik vi ind fra halvøen hvor Nesebar ligger til turiststedet Sunny beach. Vi gik langs stranden og der var mennesketomt da det stadig kun var midt i maj og ikke helt badevejr endnu. Det opdagede mine piger dog ikke det varede ikke længe inden de var i badetøjet og legede gevaldigt i det lidt kolde vand. Tilbage på Nesebar hvor det jo ikke tager så lang tid at udforske øen, men dejligt med nogle afslappende dage.

19 maj 2007

Vi var igen inde på fastlandet og denne gang på stranden i New Nesebar. Her var der meget mere roligt vand så også varmere. Ellers gik dagen med afslapning.

Gammel ruin på Nesebar

Pigerne med Nesebar i baggrunden

20 maj 2007

Nesebar, Bulgarien

Endnu en slappedag, vi hyggede også meget hjemme på vores altan, og havde nu også 2 stamrestauranter på øen, hvor vi blev modtaget med åbne arme.

21 maj 2007

Nesebar, Bulgarien -

Istanbul, Tyrkiet

Tilbage ind til Burgas hvor vi skulle med vores heldagsbus til Tyrkiet og Istanbul. Det regnede stortset hele dagen, så det gjorde ikke så meget at vi denne dag skulle tilbringe den inde. Men vi glædede os alle til igen at komme igang med at se noget efter et par dages afslapning. Man finder hurtig ud af hvorfor det ikke er vi tager på normale charterferier når vi efter 3 dages afslapning, virkelig trænger til at se noget mere end strand og restauranter. Og jeg glædede mig meget til gensynet med Istanbul, hvor jeg var tilbage midt i 90erne på Exodus turen til Bali.

Natasha med familiens darling Cha Cha, Sultan Hostel,  Istanbul

Natasha med hele familiens darling Cha Cha, Sultan Hostel,  Istanbul

Glad mor med Cha Cha, Sultan Hostel, Istanbul

Vi havde booket værelse på Sultan Hostel som ligger 5 minutters gang fra Den blå moske. Og det vidst sig at være et super sted. I den lille restaurant der hørte til hostelet arbejdede de 3 sødeste fyre, som blev helt vilde med tøserne, og det var gengældt, så der hyggede vi os meget.

Pigerne og John, Sultan Hostel, Istanbul

Pigerne var vilde med Ocean og omvendt, Sultan Hostel, Istanbul

Den blå moske, Istanbul

22 maj 2007

Istanbul, Tyrkiet

Vores første hele dag i Istanbul, gik med først et besøg i Den blå moske, en af verdens mest hellige steder for muslimer, og et imponerende syn. Men endnu mere imponerende er Hagia Sophia som ligger overfor Den blå moske. Hagia Sophia blev bygget for 1500 år siden som kristendomens hovedkirke og er en af verdens smukkeste og imponerende bygninger. Senere blev det lavet om til moske, og har siden 1935 været museum. Bygningen er under renovation indvendig, og stilladset stod mere eller mindre samme sted som da jeg besøgte bygningen i 1995.

Hagia Sophia, Istanbul

Hagia Sophia en af verdens smukkeste bygningsværker, Istanbul

23 maj 2007

Istanbul, Tyrkiet

Denne dag brugte vi det meste af, inde i det smukke og overdådige Topkapi palads, hvor alle værelser overgår hinanden i skønhed og overflod, specielt harammet hvor sultanen tidligere havde alle hans konkubiner boende og var lukket inde.

Topkapi paladset har også en af verdens største juvelsamlinger, som er helt enestående.

Topkapi palads, Istanbul

Topkapi Palads, Istanbul

Istanbul

24 maj 2007

Istanbul - Heybeliada, Tyrkiet

Så toge vi over Bosporus strædet, til prinseøerne nærmere til Heybeliada. Mest fordi at Natasha gerne ville være medlem af de berejstes klub og at ved at vi krydsede Bosporus, krydsede vi også ind i Asien som var det kontinent hun manglede. Vi havde dog nogle dejlige dage på øen, som vidste sig at være total hyggeligt.

På øen kørte der ingen biler, kun hestevogne, til Nadias store jubel. Så det blev til flere ture i disse flot udsmykkede vogne.

Sejlturen alene over til øen, var det hele værd, man sejlede ud igennem Bosporus og havde hele den smukke udsigt ind til byens fantastiske bygninger, og en dejlig 2 timers sejltur til kun et par kroner.

Tyrkisk måge, Bosporus strædet

Brødsælger, Bosporus strædet

Bryllupsoptog på Heybeliada

25 maj 2007

Heybeliada, Tyrkiet

Vi havde et par skønne dage her på den lille ø. Der var små stykker strande, der lå helt isoleret, så vi havde en hel dag en strand helt til os selv, pånær besøget af et lille firben der gerne ville have noget melon.

Vores hotel på Heybeliada

Melonspisende firben på vores private strand, Hebeliada

Pigerne på vores lille private strand, Heybeliada

Pigerne på rundtur af Heybeliada

26 maj 2007

Heybeliada - Istanbul Tyrkiet

Vi kørte øen rundt inden vi om eftermiddagen tog færgen tilbage til Istanbul og Sultan hostel. Hvor vi nød vores sidste aften i selskab med vores tyrkiske venner.

27 maj 2007

Istanbul, Tyrkiet - Riga, Letland

Op tidlig og med taxi ud til lufthavnen, hvor vi fløj til Riga. Vi havde så resten af dagen i Riga hvor vi besøgte det store marked.

Den blå moske, Istanbul

Pigerne med vores charmetrold Cha Cha,  Istanbul

Pigerne med vores charmetrold Cha Cha,  Istanbul

28 maj 2007

Riga, Letland - Danmark

Op igen tidlig og fløj hjem med stop i Kaliningrad, og hjemme igen efter endnu en dejlig ferie