Helsinki og Skt. Petersborg pinsen 2006

Pigerne i Peterhof

Med billige flybilletter med Finnair til Helsinki, valgte vi den vej til Skt. Petersborg. Og derefter toget de knap 6 timer over grænsen til Rusland og en af verdens smukkeste byer Skt. Petersborg

Onsdag den 31 maj 2006

Vi fløj fra Kastrup ved 9 tiden om morgenen med Finnair. En meget behagelig overraskelse. Hvad kan man forlange til 4200 kr. for 4 !! Flyveturen varede kun godt en time, men i den tid fik vi aviser, børnene en masse legesager, et måltid mad og drikke, plus et udendørs kamera under flyet så vi kunne se flyet lette og lande, første gang jeg har prøvet det.

Vi ankom til Helsinki i et flot solskinsvejr, og skyndte os efter at have smidt rygsækkene op på vores værelse på Hotel Anna, at vandre ud i byen. Jeg havde på forhånd ikke meget kendskab til Helsinki, og blev positiv overrasket over en hyggelig og lille hovedstad.

Vi gik ned igennem den flotte Esplanade, ned til havnen og Saluttorvet med sine mange boder. Derefter gik turen op af bakken til den flotte Domkirke på toppen af Senatstorvet. Herefter gik vi igennem byens gader, ned til banegården og hentede vores togbilletter til dagen efter og tilbage til vores hotel. Om aftenen spiste vi på en kinesisk restaurant lige om hjørnet af vores hotel.
Torsdag den 1 juni 2006

Tidlig morgenmads buffet på hotellet, inden afgang til banegården. Her ruller vores tog Sibelius ind på perronen. Vi skal med det finske tog på udrejsen og det russiske Repin på vej hjem.  Toget afgår præcis kl. 7.42 med hornmusik ruller vi ud af perronen.

I toget er der spisevogn, hvor vi kan hente mad og drikkevare. Før grænsen kommer kontrollørerne  og checker at vi alle har de nødvendige visum til indrejse i Rusland. Ved den russiske grænse kommer de russiske grænsevagter ombord på toget og indsamler vores pas, de kører med toget til den første by Vyborg og ordner alt det formelde imens toget ruller. Ved 14.30 tiden ankommer vi planmæssigt til udkanten af Skt. Petersborg.

Familien ombord på Sibelius toget på perronen i Helsinki

Vores værelse på Hotel Sovetskaya

Vi finder en taxi og aftaler pris for at komme ind til vores hotel Sovetskaya, på vejen derind får vi den helt store rundvisning, og kører stort set forbi alle de store seværdigheder der er i byen. Ved ankomst til hotellet, har vi et mindre problem værelset vi havde bestilt 2 værelses dobbelt suite er ikke det vi får så efter at have været på 3 forskellige værelser får vi til sidst et vi kan bruge og være i alle 4. Hotellet er stort ca. 18 etager i den ene bygning og over 1000 værelser. Vi spiser pizza på hotellets pizzeria på 11. etage

Fredag den 2 juni 2006

Starter dagen med enorm buffet i den kæmpe spisesal på hotellet. Pigerne er ved at forspise sig i røget laks, og vi andre i russiske pandekager. Derefter starter vi vores byrundtur, vi går fra hotellet og over den egyptiske bro som går over Fontanka floden lige neden for hotellet, første stop er den smukke Skt. Nikolajs kirke. Her er der ortodoks gudstjeneste, med messende præster. Uden for kirken er der en masse tiggere, som vi finder ud af at der er ved alle byens kirker. Kirken er lyseblå med flotte guldkupler som skinner flot imod den blå himmel.

Skt. Nikolajs kirke

Isaaks katedralen

Derefter videre til den enorme Isaaks katedral. Katedralen ligger smukt beliggende på Isaakijevskaja pladsen, hvor der er en stor statue  midt på pladsen af Nikolaj d. 1 til hest. Katedralen er meget imponerende både ude og inde. Ude er den store kuppel belagt med 100 kg. bladguld, som er en af grunden til at katedralen var væsentlig dyrere at bygge end Vinterpaladset.

Inde i kirken er der et overvældende indtryk af guld og krystal lysekroner, og de flotteste malerier, mosaikmalerier og katedralen er fyldt med forskellige marmor arter og dyre stenarter som det flotte malekit. En af de flotteste kirker jeg har set, men som senere på turen blev overgået af Blodskirken.

Efter besøget inde i katedralen gik Natasha og mor, op af de mange (562 trin) op i kuppelen, hvorfra der var en fantastisk udsigt ud over byen. Derefter gik vi ned til Skt. Petersborgs hovedgade Nevskij Prospekt, hvor vi fandt en Mcdonalds til tøserne, og derefter ned igennem denne lange gade. Endnu en katedral, Kazan katedralen, som dog ikke havde samme pomp og pragt som den forgående. Vi så Stroganoff Paladset, hvor den berømte ret Bøf Stroganoff stammer fra.

Jesus´s vindue, Isaaks katedralen

Natasha på Nevskij Prospekt ved Fontanka floden

Videre ned til hvor Fontanka floden krydser Nevskij Prospekt, hvorefter vi gik de sidste par kilometer hjem langs floden. Godt trætte efter den lange tur, blev det kun til roomservice om aftenen.

Natasha med "royale" foran Vinterpaladset

Lørdag den 3 juni 2006

Denne dag stod den så på Vinterpaladset og Eremitagen, vi havde købt billetter hjemmefra, så vi ikke skulle stå i kø ved indgangen. Stedet her er ubeskriveligt og så enormt at det næsten ikke er til at gabe over. Ved indgangen er der computere hvor fra man kan udskrive forskellige ture, som viste sig at være en stor hjælp til at finde rundt og til at finde de ting og rum man gerne ville se. Vi valgte her den første dag en 3 timers rundtur hvor vi så en stor del af både Vinterpaladset og Eremitagen. Det er svært at fremhæve nogle ting frem for andre, men vi var meget imponeret af rummende frem for kunstværkerne. Det ene rum var flottere end det andet. Fra gulv til luft var det hele kunstværker i sig selv.

Ellers fandt vi buster af danske Thorvaldsen og malerier af alle de store malere, Rembrandt, Van Gogh, Picasso, Rubens, Monet, o.s.v. Til sidst var vi helt mættede af indtryk, og vat glade for at vi havde en 2 dags billet så det hele ikke skulle ses på en dag, hvilket heller ikke kan lade sig gøre med over 1000 rum i Vinterpaladset alene.

Den imponerende Jordan trappe, Vinterpaladset

Overdådige værelser, Eremitagen

Thorvaldsens portræt af Grand Duchess Elena Pavlona

Kuppel på Blodskirken

Så turen gik atter op imod Nevskij Prospekt og mad, hvorefter vi tog på sejltur i kanalbåde igennem de forskellige kanaler i en times tid, med guide på russisk. Derefter til den flotteste kirke jeg nogensinde har set Blodskirken. Både udvendig og indvendig er den imponerende. Den ligner noget der er taget lige ud af et eventyr. Med sine russiske løgkupler og meget rigt udsmykket facade.

Brudepar ved Blodskirken

Blodskirken

Den store kuppel i Blodskirken, belagt med mosaik

Det var så også pinselørdag og stor bryllupsdag, og et hav af flotte brudepar troppede op foran kirken til fotografering. Kirken er bygget på det sted hvor Zar Aleksander 2. blev dødelig såret under et attentat i 1881. Kirken blev lukket af Stalin der brugte den som kartoffellager og blev først åbnet igen i 1996. Indvendig er kirken dekoreret med billeder af mosaik fra gulv til loft, som er et mesterstykke. Lyset falder ind igennem vinduerne og hele kirken har en meget speciel aura omkring sig. Et af højdepunkterne under besøget i Skt. Petersborg.

Søndag den 4 juni 2006

Endnu en dag på Eremitagen og Vinterpaladset. Denne dag valgte vi at se nogle af de samme rum som dagen før, plus en masse nye. Deriblandt rummet med de fineste malerier i samlingen, nemlig Leonardo Da Vinci´s Madonna malerier. Selve rummet de var i var i sig selv et af de flotteste i Eremitagen, og billederne var fantastiske. Ellers så vi en stor del af de private gemakker, som var meget spartanske i forhold til al den overdåd der ellers er i Vinterpaladset.

Mosaik billede, Blodskirken

Om aftenen var vi til flot folklore show på Nikolajevskiij paladset, vi fik pladser på første række og det var en kæmpe oplevelser i over 2 timer for pigerne, som jo elsker sang og dans. En 20-30 sangere og dansere gik igennem forskellig russisk folklore og var utrolig dygtige.

Mandag den 5 juni 2006

Det imponerende sommerpalads Peterhof

Onsdag den 7 juni 2006

Peterhof

I spisevognen ombord på det russiske tog

Torsdag den 8 juni 2006

Tog tilbage til Helsinki

Fredag den 9 juni 2006

flyve hjem fra hELSINKI

Natasha befandt sig godt ombord på toget