Costa Rica

December 2001 - Januar 2002

Kaffetræ, Café Britt Finca, Costa Rica

Kaffe træ, Café Britt Finca, Costa Rica

Vi ankom så temmelig sent til Hotel Aranjuez, som vi havde bestilt hjemmefra via Internettet. Her fik vi nogle dejlige værelser til US$ 30 incl. morgenmadsbuffet. Hotellet er et gammelt træhus med mange snørklede gange og gårdhaver. Et spændende sted. Men lidt uden for centrum, men det gør intet da taxi'er er latterlige billige. Næste morgen hyrer vi så en Taxi for dagen. Først for at tage til lufthavnen og hente vores bagage, som vi via telefonen nu har lokaliseret. Derefter kører vi igennem kaffe plantager op til Poas vulkanen. Da vi kommer til indgangen af nationalparken, er det så tåget at vi bliver rådet til ikke at kører længere op af vulkanen, da vi intet ville kunne se. Ærgerligt da vulkan søen på toppen skulle være utrolig smuk. Så lidt skuffede kører vi ned igen. Derfra kører vi så til Café Britt Finca, en kaffe plantage med rundvisninger. Lidt spændende da Svend arbejder for Merrild kaffe herhjemme i Danmark. Også her er vi uheldige da den næste tur først starter 3 timer senere, det vil vi ikke vente på, men for så lov at gå en tur selv. Og spiser derefter frokost i deres restaurant.

Da vi kom tilbage til San José, efter en lidt skuffende dag, tog vi ind til centrum for at se lidt af byen. Vi havde læst at det er en kedelig by, men se den skulle vi, når vi alligevel var der. Den er ligesom så mange andre storbyer, larmende og beskidt, og havde ikke specielt meget Latinamerika over sig. Vi skulle også bestille busbilletter til dagen efter, hvor vi skulle til Monteverde. Efter at have spist aftensmad inde i byen, tog vi tilbage til hotellet, for at slappe af inden næste dag. Næste morgen var vi meget tidlig oppe, da der var bus afgang kl. 6.30 med ekspres bus. Turen tog ca. 5 timer, og kostede ca. 140kr for os alle, det var en meget flot tur. De første 3 timer var på asfalteret vej, derefter var det konstant op ad af små snoede grusveje.

Ved ankomst i Monteverde, blev vi overfaldet af folk fra de forskellige hoteller, som ville skaffe kunder. Vi valgte så Tinas Casitas, som lå lidt uden for byen. Her fik vi nogle små hytter som lå på bjergsiden. Personalet er meget venligt og hjælpsomme her. Og ved siden af er der en "madmor", en dame som på hendes veranda har et lille spisested med udmærket hjemmelavet mad. Monteverde er beliggende i 1600 meters højde og er et tågeregnskovs område. Hvorfor finder vi hurtigt ud af, da der var regn og blæst i stort set hele den tid vi var der. Efter en frokost, vælger vi at gå ud til en sommerfugle park som ligger lidt uden for byen. Den ligger lidt længere væk end vi lige havde regnet med, så det var lidt hårdt for min mor som ikke er så godt gående i kuperet terræn. Sommerfugle parken er dog smuk, og vi får taget nogle gode billeder. Min mor får så et lift tilbage til byen, men vi andre vælger at gå igen. Vi har hjemmefra lejet en speciel rygsæk, hvori Natasha kan sidde godt, og det er nemt at fragte hende rundt, vi havde også en paraply klapvogn med, til at kører hende i i byerne.  Sommerfugl, sommerfugleparken i Monteverde

Sommerfugl, sommerfugleparken i Monteverde

Hjemme på hotellet bestiller vi så transport til næste dag hvor vi vil på skywalking. Skywalking  er et net af hængebroer som er spændt ud over trætoppene i regnskoven. Hvis du vil læse mere findes de på

www.skywalk.co.cr

www.skytrek.co.cr .

Svend på hængebro, skywalking, Monteverde

Natasha og Svend i sommerfugle parken

Næste dag ankom vi så til skywalk centeret, i et forfærdeligt vejr. Var lige ved at aflyse det, men tog så alligevel af sted. Man starter med at skulle kravle op af en vindeltrappe, derefter op på hængebroerne. Man går så på broer og stier inde i regnskoven. Det gode ved det regnfulde vejr, var at vi næsten havde stedet for os selv, og der blev lidt mere mystik over regnskoven. Det var en anderledes måde at opleve en regnskov på. Vi så da også både forskellige fugle og et enkelt dovendyr, der lå og sov på toppen af et træ. Og et væld af forskellige planter og Orkidéer.

Familiehygge i det udendørs køkken

Familiehygge i det udendørs køkken på Tinas Casitas, Monteverde

Et dejligt sted, Monteverde, men blæsende.

Plante i regnskoven, Monteverde

Bananplante, haven i Tinas Casitas, Monteverde

Vi valgte p.g.a det dårlige vejr, at aflyse en hjemmefra planlagte tur til Arenal vulkanen. Og tog et par dage før tid, med en landrover ned til Puntarenas, en havneby ved Stillehavskysten. Det tog et par timer at kører derned. Vi fik nogle lidt skumle værelser på hotel La Punta for ca. US$ 30, men det var jo også kun for en nat. Og det var godt beliggende for færgen, som vi skulle med næste morgen. Ja, nu var vi kommet ned i varmen igen. Puntarenas er en lidt forfaldet ferieby, og kun et transit sted for vidererejse. Men vi havde alligevel en hyggelig dag rundt i byen.

Næste morgen krydsede vi Golfo de Nicoyo, i et dejligt vejr. Der var et stort udendørs areal på toppen af færgen, hvor Natasha havde travlt med at fodre mågerne. Andre fugle i området var også Fregatfuglen og pelikaner. På den anden side gik det så med bus videre til Montezuma. Ved ankomst i Montezuma, skulle vi finde et hotel. Det eneste vi kunne finde til en rimelig pris og som havde ledige værelser var Cabinas Capitán. Det kostede US$20 for mikroskopiske værelser. Vi ville så finde et andet sted dagen efter.

Natasha og bedstefar på færgen over til Península de Nicoya

Isla Tortuga, nær Montezuma.

Montezuma er et "gringo" strandparadis. Byen ligger ned af en stejl skrænt direkte ud til Stillehavet, med regnskov hele vejen rundt om byen. Der er perfekte sandstrande så langt øjet rækker. Det er et lille sted, med kun godt en håndfuld hoteller og restauranter.

Vi gik så på jagt efter et bedre sted at bo, til dagen efter da vi havde planlagt at være her i 4 - 5 dage. Vi fandt et sted til en rimelig pris, og betalte depositum. Da vi kom dagen efter med alt vores bagage var prisen en anden. Så på udkig igen. Vi valgte så et af de dyreste steder i byen. På hotellet Luz de Mono, vi fik en bungalow på 100 kvm, midt oppe i junglen, med en fantastisk udsigt over Stillehavet. Denne herlighed kostede US$150 pr. nat, men for det fik vi udendørs jacuzzi, køkken og 2 soveværelser og vagt der gik rundt 24 timer i døgnet. Men det bedste var dyrelivet, aberne der kom forbi vores vinduer morgen og aften, samt iguaner og fugle.

Blomst i haven, Montezuma

Dejlig natur i Montezuma

Udsigten fra bungalowen, Montezuma

Så brugte vi de næste dage på ren afslapning, og dase på stranden. Vi var også på en snorkel/ø tur, ud til den smukke ø Isla Tortuga. Her var alt idyl indtil et stort krydstogt skib ankrede uden for og landsatte alle deres passagerer på øen. Koralrevet og sigtbarheden er i meget dårlig stand her. Så hvis man har snorklet i f.eks. Belize eller  Thailand, er det ikke noget specielt her. Men vi havde da en dejlig dag på øen. Vi var også ude ved et vandfald lidt uden for Montezuma, der er en lille sti igennem skoven op til en serie af små vandfald. Det var dejligt at tage en dukkert i det kolde vand.

Vores bungalow midt i naturen, Montezuma

Cappuccino abe uden for vores vinduer

Ellers nød vi at slappe af og nyde maden i en lille restaurant, som hurtigt blev vores stamsted. Og opleve de flotte Cappuccino aber som spiste morgenmad i træerne, lige uden for vores vinduer. Sidste stop på turen var så Manuel Antonio, en national park som ligger et par hundrede km. ned langs kysten. Vi tog bussen kl. 05.00, for at nå den første færgen tilbage til Puntarenas, og derfra skulle vi så med bussen sydover. Det tog så ca. 4 timer til Quepos, hvor vi skulle videre med Taxi de sidste 10 km.

Man skal over en kæmpe bakke/bjerg for at komme ned til stranden Manuel Antonio, og hele strækningen fra Quepos er fyldt med hoteller gemt ind i skoven. Vi havde valgt at bo nede i Manuel Antonio by. Vi havde bestilt en Cabinas (hytte) til os alle 5, med lille køkken. Det kostede US$ 85 per nat. Stedet hedder Cabinas Espedilla og er et dejligt sted, med en fantastisk flot have med pool, og 100 meter ned til en af verdens flotteste strande. National parken ligger også kun ca. 100 meter væk. Med sine 5 flotte strande og fantastiske dyreliv. Manuel Antonio er et meget varmt og fugtigt sted. Temperaturen var ikke under 30 grader i den tid vi var der.

Cabinas Espedilla, Manuel Antonio

Cappuccino aber, Manuel Antonio N.P.

Turen ind i national parken er en utrolig oplevelse, dyrelivet kommer meget tæt på. Så det er rimelig nemt at tage nogle gode billeder. Derud over er strandene nogle af verdens bedste og flotteste. Tidlig morgen er den bedste tid at se dyrelivet på, på nær de grønne iguaner, som soler sig hele dagen. Cappuccino aber, Manuel Antonio N.P.

Cappuccino abe, Manuel Antonio N.P.

Ja, er de ikke bare kære?

Importeret bambus i Manuel Antonio N.P.

Noget af den fantastiske natur i Manuel Antonio.

Stillehavet, Manuel Antonio N.P.

Grøn iguan, Manuel Antonio N.P.

Kønne er de ikke, disse grønne iguaner. Men vi blev meget fascineret af dem, og de mange forskellige størrelser og  farver.

De er lidt skræmmende, men ganske harmløse.

Playa Manuel Antonio

Paradis!

Playa Espadilla Sur

Edderkop

Her lidt af vores dyreliv i haven på Cabinas Espadilla.

Græshoppe
Næsebjørn, Manuel Antonio N.P.

Ja, så var vores tur ved at være slut, vi tog bussen tilbage til San José og Hotel Aranjuez. Efter nogle dejlige uger og en skøn afslutning i et lille paradis. Men hverdagen ventede hjemme og den lange tur hjem kunne ikke undgås. Så via Miami og London, kom vi hjem en kold januar dag, til vores dejlige bondehus med stråtag. En hel anden verden, en den vi lige havde forladt